“Takový je příští věk, jak jsou vychováváni příští jeho občané.” (J. A. Komenský)
Již před mnoha lety Komenský hovořil o škole jako o tvořivé dílně, ze které vyjdou lidé řádně připravení na život. Při výuce je důležité využívat úkoly a cvičení na rozvoj tvořivosti. A jak se tvoří dnes? Digitálně přece! A proto vznikl STEM, koncept zážitkové výuky.
STEM? Co je to?
Jedná se o novodobý vzdělávací koncept, který využívá čtyř oborů, které si jsou přirozeně blízké a konceptu daly jméno. Přírodní vědy (Sience), technika (Technology), technologie (Engeneering) a matematika (Mathematics). A jak to funguje? Při výuce STEM se tyto obory nevyučují odděleně, ale naopak se využívá jejich přirozené synergie. Cílem není řešení teoretických problémů, ale problémů reálných.
Proč zrovna STEM?
Dnešní klasická výuka dostatečně pružně nereaguje na technologické inovace a vyvíjející se problémy z vědeckého a technického světa. Proto je čím dál tím důležitější vzdělávání ve STEM oborech. V rámci našich projektů školních interiérů se s tímto způsobem výuky setkáváme poměrně často.
Jak STEM výuka vypadá v praxi?
V roce 2020 jsme kompletně vybavili interiér Základní školy Zličín. Mimo řady odborných učeben, kmenových učeben, knihovny a kabinetů jsme zařídili též učebnu robotiky a polytechniky. Zřejmě nejzajímavější místnost z celé školy nejen pro žáky… V rámci výuky STEM si zde žáci sestaví a naprogramují vlastního robota, kterého následně ovládají dálkovým ovladačem. K tomu mají herní pole umístěné na nízkých skříňkách.
Učebnu robotiky a polytechniky jsme vybavili dílenskými stoly od výhradně českého výrobce dílenského nábytku POLAK CZ. Jsou velice odolné vůči hrubému zacházení, a navíc jsou vhodné jak k samostatné práci, tak ke skupinové práci.
Moderní výuka v moderní učebně v dnešní době může vypadat třeba takhle…
Autor: Pavlína Sobolová